Solomon’s Key

Solomon’s Key

Solomon’s Key er et arcadespil med puzzle-elementer udviklet af Tecmo i 1986 til en hardware baseret på Z80-chipsettet. Der blev efterfølgende lavet versioner af Solomon’s Key til adskillige andre systemer, f.eks. Commodore 64, Nintendo Entertainment System (NES) og så videre. En version til PC blev kendt som Zipang og Game Boy-versionen som Solomon’s Club.

Gameplay

I spillet kontrollere du som spilleren en lille troldmand som hedder Dana. Du skal i spillet overvinde en masse forhindringer, udfordrerne baner, dødelige fjender og på hver bane skal det hele nås inden tiden i timeglasset render ud.

Dana er sendt afsted for at finde Solomon’s Key, så man kan befri verden fra de dæmoner der ved et uheld blev frigivet.

Formålet er at Dana på hver af de mange udfordrende baner skal fremskaffe nøglen til døren der fører til den næste bane inden tiden udløber.

Dana kan løbe, hoppe, skabe eller ødelægge de orange klodser samt frembringe ildkugler som kan udslette dæmonerne. De orange klodser kan også ødelægges ved at hoppe op i dem to gange og ødelægge dem med Dana’s hoved. Undervejs kan Dana erhverve sig forskellige genstande som forbedre Dana’s ildkraft, giver ekstra liv samt finde genstande som giver ekstra tid, bonuspoint eller låser op for skjulte rum.

I Solomon’s Key  er der mange skjulte genstande og hemmelige niveauer, der er svære at finde.

Banerne i Solomon’s Key

Der er i alt 64 baner, hvoraf de 15 er hemmelige og en er den endelige og afsluttende bane. De vigtigste 48 baner er opdelt i grupper for hver af de 12 stjernetegn i rækkefølgen vædderen, tyren, tvillingerne, krebsen, løven, jomfruen, vægten, skorpionen, skytten, stenbukken, vandmanden og fisken. Den sidste og afsluttende bane kaldes Salomons værelse.

Hver konstellation har en hemmelig bonusbane, som Dana kun kan for adgang til ved at finde et segl til konstellationen i gruppens sidste bane. Der er desuden tre andre baner, Side of Time, Page of Space og Princess Room, som kun fremkommer, hvis Dana har erhvervet Salomons skjulte segl.

Udviklingen af Solomon’s Key

Solomon’s Key blev designet af Michitaka Tsuruta, der tog inspiration fra Lode Runner og tilføjede evnen til både at ødelægge og skabe fliser. Det oprindelige spildesign lænede sig mere mod at være en actiontitel, indtil Tsuruta’ss chef hos Tecmo, Kazutoshi Ueda, foreslog, at det i stedet blev et spil med puzzle-elementer.

Tsuruta hentede inspiration fra græsk mytologi såvel som filmen Jason and the Argonauts til den visuelle æstetik i spillet. Titlen på selve spillet kom fra salgschefen Harano, efter at én af ​​udviklerne forklarede, at det stjernelignende symbol på alle niveauer var Salomons segl, og at der var en bog, der hedder Salomons nøgle. “Jeg kan godt lide det,” sagde Harano, og Solomon’s Key dermed den titel som vi i dag kender.

Du kan spille Solomon’s Key på din Linux-maskine med MAME.

Links:

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*